Wednesday, November 7, 2012

The Song of 劉文正 (Steven Liu)



Back in the 70's and 80's these lovely songs from Steven Liu were the one that accompanied me when I was alone doing my works or when I was doing nothing.

劉文正 - 蘭花草.鄉間的小路.外婆的澎湖灣





蘭花草

我從山中來 帶著蘭花草
種在小園中 希望花開早
一日看三回 看得花時過
蘭花卻依然 苞也無一個

轉眼秋天到 移蘭入暖房
朝朝頻顧惜 夜夜不相忘
期待春花開 能將宿願償
滿庭花簇簇 添得許多香

鄉間的小路


走在鄉間的小路上            
暮歸的老牛是我同伴
藍天配朵夕陽在胸膛
繽紛的雲彩是晚霞的衣裳

荷把鋤頭在肩上                         
牧童的歌聲在蕩漾
喔喔喔喔他們唱
還有一支短笛隱約在吹響

笑意寫在臉上                         
哼一曲鄉居小唱
任思緒在晚風中飛揚
多少落寞惆悵
都隨晚風飄散
遺忘在鄉間的小路上
 

在鄉間的小路上
暮歸的老牛是我同伴

藍天配朵夕陽在胸膛
繽紛的雲彩是晚霞的衣裳


外婆的澎湖灣


晚風輕拂澎湖灣 白浪逐沙灘 沒有椰林綴斜陽 只是一片海藍藍
坐在門前的矮牆上 一遍遍懷想 也是黃昏的沙灘上 有著腳印兩對半

那是外婆柱著杖 將我手輕輕挽 踩著薄暮 走向餘暉 暖暖的澎湖灣
一個腳印是笑語一串 消磨許多時光 直到夜色吞沒我倆在回家的路上

澎湖灣 澎湖灣 外婆的澎湖灣 有我許多的童年幻想
陽光 沙灘 海浪 仙人掌 還有一位老船長


 

劉文正 - 秋蟬 (Autumn Cicada)





秋蟬


聽我把春水叫寒 看我把綠葉催黃
誰道秋下一心愁 煙波林野意幽幽

花落紅 花落紅 紅了楓 紅了楓      
展翅任翔雙羽燕 我這薄衣過得殘冬

總歸是秋天 總歸是秋天
春走了 夏也去 秋意濃
秋去冬來美景不再
莫教好春逝匆匆 
莫教好春逝匆匆 


Time seems to fly, gone the 70's, 80's, 90's ........ and I have finally retired, after passing all my exams, graduated and after working for 37 years, an old man now, but these songs are as young, as beautiful and as lovely as before. 


.

.

No comments: